Före & efter: Stallet

Det här blir ett gigantiskt inlägg men vill visa hela processen som jag lovat. I mitten av april fick vi nycklarna till gården och vi bestämde oss för att koncentrera oss på hästdelen först så att hästarna dels kunde flytta dit samt för att bli klar med det innan vintern då vi vill jobba i huset. Men nu får bilderna visa lite hur det gick till. 


Bilden är tagen från vår källartrapp. Stallet ska byggas i den högra änden av ladan, vid de 2 stora bruna portarna.


Ja, och såhär såg det ut på visningen. Där och då fick jag visionen om hur vi skulle göra och det blev precis som jag såg framför mig!
 







Började med att städa ur, så mycket skräp och så mycket tunga saker så det tog oss ett bra tag bara att röja.


Här i andra änden av ladan hade vi den gamla kostallet. Det var inte ens ett stall, men ett utrymme där man hade korna. På vår gård såldes mjölk i byn för 100 år sedan. Baksidan av ladan var inget annat än åkrar.

Utanför stallets utgång (i min vision alltså) växte en stor hallonhäck som jag och mamma grävde bort. Nu har bonden också grävt bort komposthögen som stod 15m framför porten. 


Härinne där korna hade gått bestämde jag mig för att bygga 2 boxar. Det för att hästarna skulle få flytta med oss så fort som möjligt, för att slippa åka 8mil varje dag för att sköta & rida. Sparar både tid och pengar när allt vi vill är att greja på gården.


Efter städning började att regla nya innerväggar. Vi har byggt ett oisolerat stall men möjligheten finns att lägga på ett innertak om vi vill. Allt har vi gjort själva med hjälp av goda vänner.


Där hästarnas boxar är har vi utanpå reglarna satt upp plank.




Hagarna har Oskar slagit ned med lite hjälp.


Härinne tog vi bort alla större stenar, jämnade till marken och hämtade ett lass grus och fyllde på, sedan byggde vi upp mellanväggen och en dörr så det blev 2 stora bås till hästarna. Med en baktanke om att när stallet var klart, ska detta fungera som hösilage-förråd i det inre båset, och med mellanväggen för ska hästarna kunna ha detta som en lösdrift. Det är fortfarande kvar att göra: slå ner stolp och bygga ut hagen till laduväggen så att de kan gå in och ut som de önskar. Känns fantastiskt att kunna erbjuda tak över huvudet inför vintern, då behöver vi aldrig oroa oss i dåligt väder, då har de ett val att gå in.


Såhär ser det ut från vår skogsglänta.


Efter väggarna var reglade och plankade har vi satt ytterligare skivor på insidan. Detta är det slutgiltiga som kommer vara in mot hästarna. Lantbruksskiva för att det är enkelt att hålla rent och väldigt hållbart nedtill, och vanlig OSB skiva ovanpå. Billigare skiva men lätt att arbeta i och att byta ut.


När väggarna var klara var det dags att gjuta ny platta. Oskar och Thomas förberedde allt med armering och för att få golvet i våg. Sedan kom betongbilen!


Eftersom vi har lyckats pricka in varmaste sommaren på årtionden så gällde att vara med i svängarna! Härdningstiden i 30 grader är kort.



Såhär bra blev det och nu började även andra än jag och Oskar att se att detta skulle bli ett stall haha.

Pappa och jag åkte och köpte dörrar och äntligen skulle vi få ta ner porten som inte gick att flytta på, jag hade längtat så efter att se utsikten från mitt stall ut över ridbanan.


Och ja, den utsikten var precis så underbar som jag tänkt mig. Pappa också rätt nöjd tror jag.


Då var det äntligen dags för boxarna! Vi beställde skalblock och fick hjälp av en släkting med murning.


Vi murade allt på några dagar, vi ringde in kusiner/vänner/alla som orkade för att hjälpa oss fixa bruk, lyfta skalblock, fylla i betong, vibbra... Jisses! Detta gör jag inte om på länge.


Först blev jag orolig. Trots att vi mätt kändes boxarna så små? Men för att gå historien i förväg så tog jag snabbt tillbaka det när hästarna klev in. Wow, vad stora boxar.


140cm höga frontväggar, 180cm höga mellanväggar.


Marcus finputsar 180cm betongvägg.


Oj här kom bilden på dörrarna. Spegeldörrar ut till ridbana och hagar.


När all murning var klar, kavlade jag upp ärmarna och youtubade hur man putsar vägg. Sedan putsade jag hela stallet själv!


Efter detta höll jag på att spy av att se en påse bruk!!


Men jäklar vad bra det blev.


Sedan tänkte jag till igen, hur svårt kan det va... Så gjorde jag två fönster själv. 


Ska upp en ram och droppskydd, sen hänger vi nog en blomlåda under.


Oskar fick mura dit kantstenen för jag hatade allt som hade med bruk att göra just nu.


Fint blir det.

Jag och mamma målade hela stallet! Först en grundfärg, sedan 2 omgångar med vit färg.


När vi murade kantstenen satte vi också upp beslagen för uppbindning och boxdörrar.


Vi hittade virke (precis som vi hittade till all regling också) på logen som var superbreda och grova plank som vi byggde boxdörrar av.




Dags att måla puts! Jag var med och målade denna avdelning sen höll jag på att dö av måleriet så min underbara snälla mamma har målat klart stallets alla putsade väggar själv. Älskar dig!


Så vackert.


Den dagen färgen torkat fick hästarna flytta in.








Bästa mamma målade allt själv.


Förra helgen gjorde vi klart vid stalldörrarna in mot gården som vi gjorde ett fönster för extra ljusinsläpp ovanför sedan klädde vi in det. Det ska få sig en omgång rödfärg vid tillfälle. ;) Och så ryker porten som ni ser bredvid också, nu behöver vi inte den längre.

Insidan ska kläs och målas vit den också. En annan gång! 

Hoppas ni gillade vår nakna ärliga historia om stallbygget!
 
#1 - Lena Pålsson

Super snyggt 😃
Bra jobbat 😃

Svar: Tack! :)
Elin Haglöf

#2 - Elin

Jag står inför precis samma uppgift. Dock blir det nog köpeboxar för mig. Snyggt gjort :)

Svar: Tack! Lycka till :)
Elin Haglöf

#3 - Annika

Helt fantastiskt, vilken resa och så fint och redigt stall ni fått till!! Grattis

Svar: Tack :)
Elin Haglöf

#4 - Ida

Vad fint det blev :)

Svar: Ja visst blev det 😍
Elin Haglöf

#5 - Sandra

Oj så fint!! Murade boxar är verkligen så himla fint, och hagarna såg ju med väldigt fina ut!! :)

Svar: Ja visst är det något särskilt med murade boxar verkligen! :)Hagarna är så stora och nu har de även möjlighet att gå in under tak.
Tack för din kommentar!
Elin Haglöf

#6 - Wifeey

wooow fy fasiken va grymma ni är, helt otroligt :D wooow

fina boxar, hagar och paddocken blev riktigt snygg

Svar: Åh tack för dina peppande kommentarer! :) Stallet, hagarna och paddocken har vi byggt med våra bara armar men badrummet får vi faktiskt bara ta åt oss rivningen av, där har en firma byggt upp rummet igen och kaklat allting. Det får vi testa oss fram på ett mindre viktigt ställe, t ex källaren! :)
Elin Haglöf

#7 - Maja

Superfint!
Vi bygger också stall nu och sätter osb och de andra svarta skivorna längst ner. Men vad målade ni osb:en med för färg? Vanlig innefärg eller något som blir en hårdare yta på som klarar vatten?

Svar: Tack! Åh så kul, vet hur kul det är under bygget. Vi grundade med en grundfärg för fasad sedan två lager med fasadfärg, alltså en utefärg! Innefärg håller inte i en så karg miljö som ett stall. Lycka till! 😀
Elin Haglöf

#8 - Isabell

Wow vad fint, skulle så gärna också vilja ha murade boxar :-) Rikigt bra jobbat av er!

#9 - Fia

WOW! Vilket stall ni har byggt!! Vilken inspiration, tack för ett superfint inlägg!

Svar: Tack så mycket Fia, det värmer att höra :)
Elin Haglöf

#10 - Anonym

Hejsan! Så fint! Vi har också murat vårat stall med skalblock, hur gick ni till väga när ni putsade?

Svar: Hej! :) Vad kul, grattis till stall!Det var verkligen learning by doing, jag blandade putsbruk i en murbruksbalja med handhållen "visp", sedan så gott som spacklade jag väggarna grovt. Tog lite i taget, det är tungt! Men alltid en hel vägg i taget, men inte alla väggar samma dag. Tog nog kanske en vecka så var allt putsat. Sen måla ovanpå det med färg för putsade utomhusväggar, vi köpte färgen på biltema. Kommer nog inte göra om det igen, men det kan ha och göra med att jag var gravid och nu får jag kväljningar av lukten av murbruk haha! :) Lycka till!
Elin Haglöf