Tips för att hålla ordning

Jag upptäckte Pinterest flera år efter alla andra, vilken inspirationskälla vad du än vill se! För lite mer än ett år sedan såg jag en dag ett tips på hur man kunde hålla ordning i kylskåpet med plastlådor och jag och Oskar ville testa. Sagt och gjort så köpte vi vita plastlådor och detta system använder vi även idag: en egen låda för frukost, et låda för sylt och burkar, en låda för frukt och en för grönsaker, och en egen hylla för proteiner, alltså kött, kyckling ägg m.m. Det har fungerat väldigt bra och man får mer översikt och glömmer inte lika lätt bort något som gömmer sig längst in.

Så då tänkte jag, varför har vi inte samma ordning i skafferiet? Så nu fick jag tummen ur och fixade det imorse. Igår köpte jag svarta korglådor på Dollarstore och har sorterat upp såhär:

- Bak-låda. Här har vi mjöl, havregryn, kakao, socker m.m. Baktillbehör helt enkelt!
- Frukostlåda. Musli, flingor m.m.
- Brödlåda
- Konservlåda
- Pasta
- Ris (vi hade tydligen så stora pasta- och risförråd så de fick inte plats att dela utan har fått sina egna lådor)

Så är överskåpet vigt till gotteskåp! ;)




Så skönt!
 
#1 - Jasmine

Bra tips! Det är så mycket roligare att baka, fixa och dona i köket när det är ordning och reda. Tack för ett inspirerande inlägg!
Önskar dig en härlig helg.
Kram

Svar: Håller med dig! Blir roligare att öppna skafferiet, lättare att handla och fylla på m.m. Trevlig helg! :)
Elin Haglöf

#2 - P I X E L I E – Erica Pettersson

Så fint! Och inspirerande!
Jag älskar den här typen av inlägg gällande organisering!
Så härligt att bara kunna ta fram en låda istället för att gräva ut en halv hylla för att nå något längst bak :-D

Ha en fin helg!

Svar: Eller hur! Alltid står allting längst in längst bort annars... Ha en härlig helg!
Elin Haglöf

#3 - kerstin ehrenholm

tack vilka bra tipps ska använda mig av dem Tack

Svar: Vad kul att höra! Kram
Elin Haglöf

#4 - Rebecca

Smart! Ska se vad jag finner för organisationsmönster i mitt skafferi och kylskåp. Vill helst inte använda så mycket plast men borde finnas andra lådor :)

Svar: Återvunnen plast då? Svårt med organiska material i kylskåpet men i skafferiet kan du ha trälådor 👍
Elin Haglöf

#5 - sara

Jag älskar o sortera upp!! Så bra med lådor, enkelt och t ut ur skafferiet och se vad man har!

#6 - Sofia

Smart! :)
Vet dock inte om jag tyckte det var så snyggt. Tycker bättre om att organisera och se etiketterna på varje sak.

Svar: Hehe nej, inte så snyggt men i ett gammalt skafferi underlättar det! Jag längtar till nytt kök och utdragbara lådor, då är det inte lika lätt att glömma något längst in. :)
Elin Haglöf

#7 - Wifeey

riktigt smart, ska lätt ta efter :D

#8 - anneli

jag älskar organisering.
Dock så ska jag köpa vita glasburkar istället för fylla upp för nötter, fröer och granola så man ser istället :)

Svar: Åh det blir ju supersnyggt! Här får det vänta tills köket är nytt och fräscht.
Elin Haglöf